تحلیل محتوای کاربرگهای ارزیابی کیفیت مقالات در مجلات علمی ـ پژوهشی هنر | ||
فصلنامه نگره | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 51، مهر 1398، صفحه 101-111 اصل مقاله (318.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/negareh.2019.4175.2123 | ||
نویسنده | ||
غلامرضا حسنی* | ||
گروه پژوهش هنر، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
کاربرگهای ارزیابی مجلات علمی مهمترین ابزار ارزیابی کیفیت مقالات علمیاند. به نظر میرسد، علاوه بر ویژگیهای خاص پژوهشهای این حوزه و مشکلاتی همچون میزان تسلط پژوهشگران، بهویژه در روششناسی و رویکردهای نظری شاخصها و ملاکهای ارزیابی مقالات مندرج در کاربرگهای داوری مجلات علمی ـ پژوهشی هنر، نقش بسزایی در تأثیر گزارشهای علمی حوزه هنر در تولید علم کشور خواهد داشت. هدف از این مطالعه، که به روش تحلیل محتوا انجام شد، توصیف عینی و کیفی شاخصهای کاربرگهای ارزیابی مجلات علمی ـ پژوهشی هنر است. لذا، این پرسش به وجود میآید که: آیا شاخصهای موجود در کاربرگهای داوری مقالات علمی ـ پژوهشی هنر از کیفیت لازم و کافی برخوردارند؟ بر مبنای شیوه تمامشماری، نمونههای آماری شامل 9 کاربرگ ارزیابی مجلات تخصصی هنر با رتبۀ علمی ـ پژوهشی بود. گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و مراجعه به پایگاههای استنادی مجلات علمی انجام شد. بهمنظور استخراج وضعیت موجودِ شاخصها از سیاهۀوارسی محقق ساخته و نرمافزار اکسل بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. دادههای گردآوریشده بهکمک روش آمار توصیفی برحسب درصد توزیع فراوانی و رسم جدول و نمودار تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان میدهند، از مجموع 53 شاخص موجود، شاخص «استفاده از منابع معتبر کافی و جدید (داخلی و خارجی)» با 78/77% بیشترین و 26 شاخصدیگر، با 11/11% کمترین درصد فراوانی را دارا میباشند. از مجموع 18 مؤلفه ساختاری و مفهومی مقالات علمی 8 مؤلفه در این کاربرگها لحاظ شده و «اخلاق» و «آیین نگارش» بهعنوان دو مؤلفه متفاوت از مؤلفههای هجدهگانه در این کاربرگها قابلمشاهده است. نتایج بهدستآمده، حاکی از پراکندگی و توزیع نامتوازن مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی در این کاربرگها بوده و بازنگری در آنها را ضروری نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربرگهای ارزیابی؛ مجلات علمی ـ پژوهشی هنر؛ تحلیل محتوا؛ داوری مقالات | ||
مراجع | ||
افشاری، معصومه، مهرام، بهروز، و نوغانی، محسن. (1392). بررسی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالههای علمی ـ پژوهشی در حوزه علوم انسانی مبتنی بر نظریه هنجارهای علم مرتن، فصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست علم و فنآوری، سال ششم، شماره 1، 49-66. ارسطورپور، شعله، (1391)، فرمهای داوری مقالات در پیایندهای علمی و مسائل مرتبط، کلیات، کتاب ماه اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 15 (9):26-31. ارشاد، فرهنگ، قارانی، معصومه، و میرزایی، سید آیتالله. (1384). تحلیل اسناد داوری مقالههای مجله جامعهشناسی ایران، مجله جامعهشناسی ایران، 6 (33): 4-3. ببی، ارل. (1393). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات سمت. بمانیان، محمدرضا؛ احمدی، فریال؛ اسدپور، علی. (1392). ارزیابی کمی و کیفی مقالات علمی ـ پژوهشی دو فصلنامه مدیریت شهری از شماره 19 تا 29، مجله مدیریت شهری، شماره 32، ص ص. 298-289. پاشنگ، محمدرضا؛ نورمحمدی، حمزه علی و نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1394). تحلیل سرانه نشریات علوم پزشکی ایران و انطباق آن با تعداد پژوهشگران این حوزه. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 49 (4): 1-1. زکی، محمد. (1385). بررسی و تحلیل محتوای گرایشهای پژوهش در مجلات علمی تخصصی مدیریت، فصلنامۀ دانش مدیریت، 43-74. زینی وند، جواد. (1387). ISI چیست و شیوۀ ارزیابی مقالات و مجلات چگونه است؟ دسترسی در 22/09/1396 شریفی، مسلم، میردار هریجانی، شادمهر، و عسکری، بابی سان. (1391). تحلیل توصیفی مقالههای نشریات علمی پژوهشی تربیتبدنی و علوم ورزشی طی سالهای 1388-1384، مجله مدیریت ورزشی، 12: 61-85. حافظ نیا، محمدرضا. (1389). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت. کریپندورف، کلاس. (1393). تحلیل محتوا، مبانی روششناسی، تهران: نشر نی. قانعی راد، محمد امین و قاضی پور، فریده. (1381). عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان بهرهوری اعضای هیئتعلمی، فصلنامه پژوهش، 4: 167-206. منصوریان، یزدان. (1388). صد ویژگی یک مقاله علمی ـ پژوهشی خوب، کلیات، کتاب ماه اطلاعات ارتباطات و دانش شناسی، 66-77.
European commission, (2008). European Educational Research Quality Indicator (EERQI), Project No. 217549.
Fabes, R.A; Martin, C.L; Hanish; L.D. and Updegraff, K.A. (2000). Criteria for Evaluating the Significance of Developmental Research in the Twenty-First Century: Force and Counterforce, Child Development, 71(1), pp. 212-221.
Gersten, R. F., Compton, L., Coyne, D., Greenwood, M and ch. Inocenti, M. S., (2005), Quality Indicators for Group Experimental and Quasi – Experimental Research in Special Education, Council for Experimental Children, 71(2), pp. 149-62.
Goldin, I.; & Ashley, K. (2010). Elicting Informative Feedback in Peer Review: Importance of Problem-Specific Scaffolding. "Learning by Reviewing through Peer Feedback Refinement." Proceedings of the Worshop on Computer-Supported Peer Review in Education, 10th International Conference on Intelligent Tutoring Systems. Pittsburgh, USA. Retrieved 16-7-2012 from: http://www.cspred.org/proceedings/2-cspred2010_submission_7.pdf.
Haghani N, Nezhadmasum M. Lingustic and topical analysis of Foreign Language Teaching Journal: From the beginning until now. Foreign Language Teaching Journal 2008; 22(1): 4-9.
Hames, I. (2007). Peer Review and Manuscript Management in Scientific Journals:Guidelines for Good Practice. Malden: Blackwell Publishing.
Quality Criteria for Assessment of Education Research in Different Contexts (2009). Teaching and Learning Research Program. No. 80. Retrieved 16-7-2012 from: http://www.tlrp.org/pub/documents/Oancea%20 RB%2080%20FINAL.pdf.
Rockwell, S. (2005). Ethics of Peer Review: A Guide for Manuscript Reviewers. Retrieved 16-7-2012 from: http//medicine.yale.edu/therapeuticradiology/Images/Ethical_Issues_in_Peer_Review_tcm307-34211.pdf.
Steinke, A. (2003). Peer Review Forms: Getting the Best from Your Reviewers. Science Editor, Vol. 26(5): 158. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,053 |