دوره 13، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 47-59 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parishani N, Mir Shah Jafari I, Sharifian, F, Farhadian M. The investigation of current and desirable situation of curriculum goals of the high school’s environmental education in Iran according to views of specialists in the fields of curriculum and environment. TLR. 2017; 13 (2) :47-59
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1398-fa.html
پریشانی ندا، میرشاه جعفری سید ابراهیم، شریفیان فریدون، فرهادیان مهرداد. بررسی وضعیت موجود و مطلوب اهداف کلی برنامه درسی آموزش محیط‌زیست دوره دوم متوسطه ایران بر اساس نظر متخصصان برنامه درسی و محیط زیست. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395; 13 (2) :47-59

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1398-fa.html


چکیده:   (814 مشاهده)

پژوهش حاضر به بررسی وضعیت موجود و مطلوب اهداف کلی برنامه درسی آموزش محیط‌ زیست دوره دوم متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی و محیط زیست پرداخته است. این پژوهش جزو پژوهش‌های کیفی است که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل متخصصان برنامه درسی دانشگاه‌های شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و دانشگاه فرهنگیان) و متخصصان محیط‌زیست استان تهران و اصفهان بود. روش نمونه‌گیری، هدفمند و زنجیره‌ای بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، فرم مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود که برای تعیین روایی آن از روایی محتوا استفاده شد و برای کسب پایایی از روش کدگذاری توسط داوران (اساتید راهنما، مشاور و یک داورخارجی مطلع) استفاده گردید. یافته‌های کیفی مطابق با روش «تحلیل محتوای مصاحبه» مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه هردو گروه متخصص برنامه درسی و محیط زیست، اهداف کلی موجود در آموزش محیط‌زیست دوره دوم متوسطه، مطلوب نیست زیرا آنچه در برخی اسناد و مدارک موجود به عنوان اهداف کلی آموزش محیط زیست بیان‌ شده، به صورت غیر شفاف و بدون نیازسنجی قبلی است و قابلیت اجرایی ندارد. از دیدگاه هردو گروه نقاط ضعف اهدف موجود در سه عرصه قبل از هدف‌گذاری، بیان محتوای اهداف و اجرای اهداف می‌باشد. طبق نظر هر دو گروه متخصص که مورد مصاحبه قرار گرفتند، چهار گویه تقویت فرهنگ حفظ محیط‌زیست، تقویت باور و یقین به حفظ محیط‌زیست، پرورش شهروندی که برای حفظ محیط‌زیست راهکار ارائه دهد و دست به اقدام بزند و تقویت اخلاق زیست ‌محیطی در صدر اهداف کلی مطلوب آموزش محیط زیست قرار داشت.

متن کامل [PDF 762 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb