دوره 13، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 35-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between goal orientation and metacognitive reading strategies in girl Pre service Teachers with the mediating academic motivation. TLR. 2017; 13 (2) :35-46
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1030-fa.html
برزگر بفرویی مهدی، برزگر بفرویی کاظم. رابطه‌ی جهت‌گیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در دانشجو معلمان دختر با واسطه‌گری انگیزش تحصیلی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395; 13 (2) :35-46

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1030-fa.html


چکیده:   (1269 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه‌ی جهت‌گیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن با واسطه‌گری انگیزش تحصیلی در دانشجو - معلمان دختر بود. بدین منظور 200 نفر از دانشجو - معلمان دختر پردیس فاطمه الزهرای یزد به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه‌های جهت‌گیری هدف، انگیزش تحصیلی و راهبردهای فراشناختی خواندن پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان که هدف تسلط - گرایشی به واسطه انگیزش درونی و بی‌انگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و مثبت معنادار؛ هدف تسلط – اجتنابی  به واسطه بی‌انگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - گرایشی به واسطه انگیزش بیرونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - اجتنابی به واسطه بی‌انگیزگی و انگیزش درونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای جهت‌گیری هدف و انگیزش تحصیلی در استفاده از راهبردهای فراشناختی خواندن بود.

متن کامل [PDF 750 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb