[صفحه اصلي ]     [ English ]  
دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت awt-yekta clinical phsychology & personality
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2, شماره 4 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1390 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 2 شماره 4 صفحات 31-40
XML بررسی تأثير شوک الکتريکی بر شرطی‌سازی گريز- اجتناب در ماهی قرمز Print

[English Abstract]
نويسندگان: دکتر طاهره گلستانی بخت*
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

  مقدمه: هدف اين پژوهش آزمايشی تعيين اثرات شوک الکتريکی گزير ناپذير بر شرطی سازی گريز- اجتناب در ماهی قرمز بود. در صورتی که عدم يادگيری گريز يا اجتناب از شوک به موقعيتهای ديگر تعميم يابد و حيوان ياد بگيرد که درمانده و ناتوان است، با پديده درماندگی آموخته شده مواجه هستيم. درماندگی آموخته شده حالتی روان شناختی است که موجودات می‌آموزند در موقعيتهای ويژه ای ناتوان هستند حتی اگر توان تغيير شرايط نامطلوب يا زيان آور را داشته باشند. نظريه درماندگی آموخته شده تبيينی در خصوص افسردگی بالينی و بيماريهای روانی ناشی از فقدان ادراک کنترل شده بر پيامدهای يک موقعيت است. روش: تعداد 50 ماهی قرمز معمولی به طول تقريباً 6-5 سانتی متر آزمودنی مورد استفاده قرار گرفتند و به مدت 1 هفته قبل از اجرای آزمايش در مخزنی نگهداری شدند. آزمايش در يک جعبه دو طرفه آبی ( aquatic shuttle box ) و بعد از انجام مطالعه مقدماتی انجام شد. آزمايش طی دو مرحله و با فاصله 24 ساعت از يکديگر در دو گروه آزمايشی و کنترل (هر گروه 25 آزمودنی) انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل مورد تحليل قرار گرفت . نتايج: نتايج نشان داد آزمودنيهای گروه کنترل و گروه آزمايشی در ميانگين 6 پارامتر زير که به عنوان شاخصهای تاثير شوک الکتريکی بر عملکرد گريز-اجتناب در ماهی قرمز، در نظر گرفته شده بودند، تفاوت معناداری با يکديگر دارند. يافته‌ها تفاوت معناداری را در ميانگين تعداد پاسخهای اجتناب، ميانگين تعداد کوششها تا نخستين پاسخ اجتناب، ميانگين گريز از شوک الکتريکی، ميانگين تعداد پاسخهای گريز از شوک الکتريکی، ميانگين تعداد شکست در گريز از شوک الکتريکی و ميانگين زمان شکست در گريز، طی اين پژوهش نشان می‌دهند. بحث: بر اساس اين آزمايش کليه فرضيه‌های پژوهش مورد تاييد قرار گرفتند بنابراين، اعمال شوک کنترل ناپذير، آموزش گريز اجتناب را در ماهی قرمز مختل می‌کند و به همين دليل، آزمودنيهای گروه آزمايشی کندتر از گروه کنترل پاسخ ابزاری مناسب و با کفايت را می‌آموزند و عملکرد کندتری نيز دارند.

واژه‌های كليدي: شرطی سازی گریز- اجتناب، شوک الکتریکی، درماندگی آموخته شده، ماهی قرمز،
متن كامل [PDF 209 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Golestani Bakht T. Study of effects of shock exposures on subsequent escape-avoidance conditioning learning by goldfish (Carassius Auratus). cpap. 2011; 2 (4) :31-40
URL http://cpap.shahed.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-301&slc_lang=fa&sid=1
گلستانی بخت طاهره. بررسی تأثير شوک الکتريکی بر شرطی‌سازی گريز- اجتناب در ماهی قرمز . روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1390; 2 (4) :31-40
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 2, شماره 4 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1390 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.103 seconds with 649 queries by AWT YEKTAWEB 2.4.0.8